نام تجاری یا برند ترکیبی از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آنهاست که موجب شناسایی محصول، تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب می شود.
از عوامل مهم تغییرات جهانی که باعث شدند امروزه برندها اهمیت ویژه ای پیدا کنند، بازاریابی و ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند. برند یک محصول می تواند بیش از آنچه شما فکر می کنید، موجب کسب اعتبار مادی و معنوی برای تولیدات شرکت یا تجارتخانه باشد. به همین دلیل تولیدکنندگان بزرگ به دنبال ثبت برند خود هستند. چرا که، ثبت قانونی یک نام تجاری ، برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و باعث حفاظت  از آن در برابر سوء استفاده کنندگان و متقلبان و تقلید کنندگان از برند می شود.
با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله به نحوه ی ثبت برند در تهران به عنوان بزرگ ترین شهر و پایتخت ایران خواهیم پرداخت.
پیش از هر چیز لازم به ذکر است، ثبت برند امتیازات بسیاری را به همراه دارد که که در عین حال سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبین ایجاد کرده است. بدین منظور، خوانندگان عزیز می توانند در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در روند ثبت برند با مشاورین ثبت نیک تماس حاصل فرمایند. همکاران توانمند و فوق حرفه ای ما از نخستین مراحل ثبت مشاور و همراه شما خواهند بود.
1– چه اشخاصی می توانند نام و نشان تجاری (لوگو) خود را به ثبت برسانند؟
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی دال بر تولید- توزیع- بسته بندی-خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود را بدهد.
2- ثبت علامت تجاری اختیاری است یا اجباری؟
ثبت علامت تجاری جز در مواردی که قانون تکلیف نموده باشد اختیاری است،لیکن علیرغم عدم الزام قانونی،تجار بدلیل برخورداری از حمایت قانونی و نیز استفاده از شهرت و کارمایه تجاری و امتیازهای مادی و معنوی نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام می کنند.
به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران،ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
الف) داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
ب) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند.
ج)  آب های گازدار
ه) لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.
لذا به موجب این ماده،تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در آن آیین نامه،اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:
الف- اسم تجاری و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
ب- شماره ثبت علامت در ایران
3- انواع برند های قابل ثبت کدامند ؟
الف ) برندهای تضمینی
علائم تایید کننده و تضمینی ، علامت تجاری یا علامت خدماتی علامتی است که به منظور نشان دادن اینکه کالا یا خدمت دارای برخی استانداردهای کیفیت یا نشات گرفتن آن ها از مبدا خاصی است به کار برده می شود.
معمولاَ وقتی علامت تضمینی و تایید کننده بر روی کالاها به کار می رود، مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری به خرید کالاها یا خدمات می پردازند.
در واقع این برندها، ممکن است توسط هر کس که بتواند کالا و خدمات خود را با استاندارد تعیین شده وفق دهد، مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ایزوها
در این نوع برند، مالک به دلیل ضرورت بی طرفی خودش حق استفاده از آن را ندارد.
ب) برندهای جمعی
علامت جمعی علائمی می باشند که مربوط به انجمن هایی هستند که اعضا به دلیل برخی ویژگی ها و خصوصیات برجسته، خود را با این علائم معرفی می کنند. مانند انجمن های مهندسی، حسابداری و غیره
یک علامت جمعی می تواند تحت موسسه ای باشد که خود از آن علامت ، استفاده نمی کند بلکه اعضا از آن استفاده می کنند. در این صورت موسسه، معیارهای کیفی خاصی را مشخص می نماید و اعضا زمانی می توانند از این علامت جمعی استفاده نمایند که شرایط و معیارهای تعیین شده را رعایت نمایند.
ج)  برند های مشهور
برندهایی که در یک کشور مشهور شده است ( چه ثبت شده باشد و چه ثبت نشده باشد) برندهای مشهور نامیده می شود.
4- جهت ثبت علامت تجاری در تهران چه مدارکی لازم است ؟
الف- مدارک مثبت هویت متقاضی
–  اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
–  اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
ب- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
ج- 10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
د- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
ه- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
ز- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
ی- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
5- مراحل ثبت برند در تهران چیست ؟
در گام اول باید از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی   فرم مربوطه را تکمیل نمایید. در این فرم اطلاعات مربوط به شخص حقیقی و یا حقوقی مالک برند، مشخصات کالا و یا خدماتی که در 45 طبقه موجود انتخاب می شوند و همچنین اطلاعات شخص دریافت کننده ابلاغ و مستندات لازم می بایست به دقت وارد گردد.
پس از طی این مراحل، رمز پنج رقمی برای شما جهت پیگیری پرونده ثبت برند ارسال خواهد شد.
سپس، کارشناس مسئول به بررسی اطلاعات وارد شده در سامانه می پردازد.
در هنگام بررسی اظهارنامه ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد:
1.  در مدارک ارسالی یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقص و یا ایراد وجود داشته باشد. ( ابلاغیه رفع نقص که می بایست طی 30 روز نسبت به رفع آن اقدام نمایید)
2. الزامات قانونی در عنوان یا تصویر علامت رعایت نشده باشد یا قبلاَ برند به نام دیگری ثبت شده باشد. ( ابلاغیه رد اظهارنامه)
3. بخشی از کالاها و خدمات به دلایلی قابل ثبت نباشند. (ابلاغیه رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه)
4. اداره با توجه به رعایت الزامات قانونی و عدم هرگونه ایرادی علامت را قابل ثبت دانسته و آن را به ثبت رساند. ( آگهی نوبت اول)
در وضعیت آگهی نوبت اول، می بایست نسبت به ارائه مدارک به اداره مالکیت معنوی اقدام نمایید و سپس به صورت اینترنتی هزینه روزنامه رسمی اول و حق الثبت را پرداخت نمایید.
سپس علامت پیشنهادی جهت ثبت در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود. آگهی مزبور شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات آن و خصوصیات کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها به کار می رود خواهد بود. سی روز بعد از انتشار آگهی، اداره مذکور در صورت عدم اعتراض، علامت را به ثبت می رساند.